در بازی فکری آزول ،آزوله‌ها (کاشی‌های سرامیکی در اصل سفید و آبی) که توسط مورها معرفی شدند، به طور کامل مورد استقبال پرتغالی‌ها قرار گرفتند، زمانی که پادشاه آنها مانوئل اول، در بازدید از کاخ الحمرا در جنوب اسپانیا، شیفته زیبایی خیره‌ کننده ی کاشی‌های تزئینی موری شد، پادشاه که از زیبایی داخلی الحمرا شگفت زده شده بود، بلافاصله دستور داد که کاخ خود در پرتغال را با کاشی های دیواری مشابه تزئین کنند. آزول شما را، هنرمند کاشی‌ کاری، می‌ کند تا دیوارهای کاخ سلطنتی اوورا را تزئین کنید. این بازی فکری یک باز ی بردگیم می باشد.

چیدمان بازی فکری آزول 

  • به هر بازیکن یک تخته A بدهید. تخته خود را به طرف دیوار رنگی برگردانید. هر بازیکن باید از همان سمت استفاده کند.
  • نشانگر امتیاز B را بردارید و آن را در فضای "0" از مسیر امتیاز خود قرار دهید. 
  • نمایشگرهای کارخانه C را در یک دایره در اطراف مرکز میز قرار دهید:
  • در یک بازی 2 نفره، 5 نمایشگر کارخانه قرار دهید.
  • در یک بازی 3 نفره، 7 نمایشگر کارخانه قرار دهید.
  • در یک بازی 4 نفره، 9 نمایشگر کارخانه را قرار دهید.
  • کیسه D را با 100 کاشی (20 کاشی از هر رنگ) پر کنید.

بازیکنی را به دلخواه انتخاب کرده و نشانگر F ( بازیکن اصلی )را به او می دهیم و سپس هر صفحه نمایش کارخانه را با دقیقاً 4 کاشی که به طور تصادفی از کیسه کشیده شده است پر می کند.

تخته های پخش نشده، نشانگرهای امتیازدهی و نمایشگرهای کارخانه را به جعبه برگردانید.چیدمان بازی فکری آزول

هدف از بازی فکری آزول

برای  اینکه بازیکنی باشید که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب می کند، بازی پس از دوری که به پایان می رسد ، که در آن حداقل یک بازیکن یک خط افقی از 5 کاشی متوالی را روی دیوار خود تکمیل کرده است .

شروع بازی فکری آزول

بازی در چندین دور انجام می شود که هر یک از سه مرحله تشکیل شده است:

  • پیشنهاد کارخانه
  • کاشی کاری دیوار
  • آماده سازی دور بعدی

پیشنهاد کارخانه

بازیکن شروع کننده نشانگر بازیکن شروع کننده را در مرکز جدول قرار می دهد و سپس اولین نوبت را می گیرد. سپس بازی در جهت عقربه های ساعت ادامه می یابد.در نوبت خود، باید کاشی ها را به یکی از روش های زیر انتخاب کنید:

در هر صورت تمام کاشی‌های همرنگ را از یک صفحه نمایش کارخانه انتخاب کنید و سپس کاشی‌های باقی مانده را از این نمایشگر کارخانه به مرکز جدول منتقل کنید یا تمام کاشی های همرنگ را از مرکز میز انتخاب کنید. اگر اولین بازیکنی در این دور هستید که کاشی‌ها را از مرکز میز می‌چینید، نشانگر بازیکن شروع را نیز بردارید و آن را در سمت چپ‌ترین فضای آزاد خط زمین خود قرار دهید.سپس، کاشی‌هایی را که انتخاب کرده‌اید به یکی از 5 خط الگوی صفحه پخش خود اضافه کنید (خط اول دارای 1 فاصله برای کاشی ها را یکی یکی از راست به چپ در خط الگوی انتخابی خود قرار دهید. اگر خط الگو قبلاً کاشی‌ها را نگه می‌دارد، می‌توانید فقط کاشی‌هایی با همان رنگ را به آن اضافه کنید.

هنگامی که تمام فضاهای یک خط الگو پر شد، آن خط کامل در نظر گرفته می شود. اگر کاشی های بیشتری از آنچه می توانید در خط الگوی انتخابی خود قرار دهید برداشته اید، باید کاشی های اضافی را در خط کف قرار دهید. در تمام دورهای بعدی، باید قانون زیر را نیز رعایت کنید: شما مجاز نیستید کاشی هایی با رنگ خاصی را در خط الگویی قرار دهید که خط متناظر دیوار شما قبلاً کاشی آن رنگ را در خود جای داده است.

خط کف

هر کاشی را که انتخاب کرده اید و نمی توانید یا نمی خواهید طبق قوانین قرار دهید، باید در خط کف خود قرار دهید و فضاهای آن را از چپ به راست پر کنید. این کاشی ها روی زمین افتاده و در مرحله کاشی کاری دیوار امتیاز منفی می دهند.

اگر تمام فضاهای خط کف شما اشغال شده است، کاشی های افتاده دیگر را به درب جعبه بازی برگردانید تا فعلاً آنها را ذخیره کنید. این مرحله زمانی به پایان می رسد که مرکز جدول و تمام نمایشگرهای کارخانه حاوی کاشی دیگری نباشد.

کاشی کاری دیوار

این مرحله می تواند توسط همه بازیکنان به طور همزمان انجام شود، زیرا آنها کاشی ها را از خطوط الگوی کامل خود به دیوارهای خود منتقل می کنند.خطوط الگوی خود را از بالا به پایین مرور کنید. سمت راست ترین کاشی هر خط کامل را به فضای هم رنگ در خط مربوطه دیوار خود ببرید. هر بار که یک کاشی را جابه‌جا می‌کنید، فوراً امتیاز بگیرید. سپس، تمام کاشی‌ها را از خطوط الگو که اکنون هیچ کاشی در سمت راست‌ترین فضا ندارند، بردارید. آنها را در درب جعبه بازی قرار دهید تا فعلاً آنها را ذخیره کنید.پس از انجام این کار، هر کاشی باقی مانده روی خطوط الگو برای دور بعدی روی تخته بازیکن شما باقی می ماند.سپس، مرحله کاشی کاری دیوار را ادامه دهید.شروع بازی فکری آزول

امتیاز دهی

هر کاشی که روی دیوار خود جابه‌جا می‌کنید، همیشه در فضایی مطابق با رنگ آن قرار می‌گیرد و بلافاصله به صورت زیر امتیاز می‌گیرد: اگر هیچ کاشی به طور مستقیم (عمودی یا افقی) در مجاورت کاشی تازه قرار داده شده وجود نداشته باشد، 1 امتیاز در مسیر امتیاز کسب کنید. با این حال، اگر هر کاشی در مجاورت آن وجود دارد، موارد زیر را انجام دهید:

ابتدا بررسی کنید که آیا 1 یا چند کاشی به صورت افقی به کاشی تازه قرار داده شده متصل شده است یا خیر. اگر چنین است، تمام این کاشی‌های مرتبط (از جمله کاشی‌های تازه قرار داده شده) را بشمارید و امتیاز زیادی کسب کنید.سپس بررسی کنید که آیا 1 یا چند کاشی به صورت عمودی به کاشی تازه قرار داده شده متصل شده است یا خیر. اگر چنین است، تمام این کاشی‌های متصل (از جمله کاشی‌های تازه قرار داده شده) را بشمارید و امتیاز زیادی کسب کنید.در پایان مرحله کاشی کاری دیوار، بررسی کنید که آیا کاشی در خط کف خود دارید یا خیر. برای هر کاشی در خط کف خود، تعداد نقاطی را که مستقیماً بالای آن نشان داده شده اند از دست می دهید. بر این اساس نشانگر امتیاز خود را در مسیر امتیاز خود تنظیم کنید (با این حال، هرگز نمی توانید از 0 امتیاز پایین بیایید).پس از آن، تمام کاشی های خط کف خود را بردارید و آنها را در درب جعبه بازی قرار دهید. 

توجه: اگر نشانگر بازیکن شروع را در خط زمین خود داشته باشید، به عنوان یک کاشی معمولی در آنجا به حساب می آید. اما به جای قرار دادن آن در درب، آن را در مقابل خود قرار دهید.

مثال: محمد در مجموع 8 امتیاز از دست می دهد زیرا او 4 کاشی و نشانگر بازیکن شروع کننده در خط زمین خود دارد.

آماده سازی دور بعدی

اگر کسی هنوز یک خط افقی از 5 کاشی متوالی را روی دیوار خود تکمیل نکرده است (پایان بازی را ببینید)، دور بعدی را آماده کنید.پخش کننده با نشانگر پخش کننده شروع، هر یک از نمایشگرهای کارخانه را با 4 کاشی از کیسه همانطور که در راه اندازی بود، دوباره پر می کند. اگر کیسه خالی است، آن را با تمام کاشی هایی که در درب جعبه بازی قرار داده اید دوباره پر کنید و سپس به پر کردن نمایشگرهای Factory باقی مانده ادامه دهید. سپس، دور جدید را شروع کنید.در موارد نادری که مجدداً کاشی‌ها تمام می‌شوند در حالی که هیچ کاشی در درب باقی نمانده است، دور جدید را طبق معمول شروع کنید حتی اگر همه نمایشگرهای کارخانه به درستی پر نشده باشند.

پایان بازی فکری آزول

بازی درست پس از مرحله کاشی کاری دیوار به پایان می رسد که در آن حداقل یک بازیکن حداقل یک خط افقی از 5 کاشی متوالی را روی دیوار خود تکمیل کرده است.

پس از پایان بازی، اگر به اهداف زیر دست یافتید، امتیاز بیشتری کسب کنید:

  • برای هر خط افقی کامل از 5 کاشی متوالی روی دیوار خود 2 امتیاز کسب کنید.
  • برای هر خط عمودی کامل از 5 کاشی متوالی روی دیوار خود 7 امتیاز کسب کنید.
  • برای هر رنگی که هر 5 کاشی را روی دیوار خود قرار داده اید 10 امتیاز کسب کنید.

بازیکنی که بیشترین امتیاز را در مسیر امتیازی خود داشته باشد، برنده بازی است. در صورت تساوی، بازیکن مساوی با خطوط افقی کاملتر برنده بازی است. اگر این تساوی را از بین نبرد، پیروزی مشترک است.پایان بازی فکری آزول

کلام آخر

برای یک بازی کمی متفاوت، از سمت خاکستری تخته بازیکن استفاده کنید. قوانین دقیقاً مانند بازی معمولی است، با این تفاوت که وقتی کاشی را از یک خط الگو به دیوار منتقل می کنید، می توانید آن را در هر فضایی از خط دیوار مربوطه آن قرار دهید. با این حال، با پیشرفت بازی، در هر یک از 5 خط عمودی دیوار شما، ممکن است هیچ رنگی بیش از یک بار ظاهر نشود. شما می توانید این بازی را از سایت بازی تحریر با قیمت مناسب تهیه کنید