بازی فکری ریسک از چه زمانی و از کجا می آید؟ جواب این یکی ساده است! Risk یک بازی رومیزی است که از فرانسه می آید. مخترع آن یک حرفه ای فرانسوی بود که آن را به عنوان یک بازی تخته استراتژی با تمرکز بر درگیری، تسخیر و استراتژی در دهه 1950 منتشر کرد. بسیار مورد استقبال قرار گرفت. گفته می شود که انتشار Risk به قدری محبوب بود که الهام بخش ساخت بازی های دیگری مانند The Settlers of Catan و Axis & Allies بود.بازی
فکری ریسک برای 2 تا 6 بازیکن طراحی شده است.
بازی فکری ریسک باری بچه ها چه می آموزد؟
ریسک واقعیت اعمال و پیامدها را می آموزد.در هر صورت، وقتی بچهها این را تجربه میکنند، یاد میگیرند که هیچ عملی بدون نتیجه نیست، و این باعث میشود قبل از انجام عمل فکر کنند. این یک درس عالی برای بچه ها در تمام سنین است.
محتویات بازی فکری ریسک
بازی فکری ریسک شامل تخته بازی،5 ارتش با 40 پیاده ،12 سواره و برای هر کدام 8 توپ، عرشه 43 کارتی،2 کارت مرجع،5تاس، دستورالعمل ها
برد بازی فکری ریسک
صفحه بازی نقشه ای از 6 قاره است که به 42 قلمرو تقسیم شده است. هر قاره رنگ متفاوتی دارد و دارای 4 تا 12 قلمرو است.اعداد در امتداد لبه پایین (جنوبی) تخته نشان دهنده تعداد ارتش هایی است که برای مجموعه کارت هایی که با آنها معامله می کنید دریافت خواهید کرد.
ارتش
شش مجموعه کامل از ارتش وجود دارد که هر کدام شامل سه نوع است:
پیاده نظام (به ارزش L
سواره نظام (به ارزش 5 پیاده)
توپخانه (به ارزش 10 پیاده نظام یا 2 سواره نظام)
بازی را با قرار دادن مهره های پیاده نظام شروع کنید. بعداً می توانید 5 پیاده نظام را برای 1 سواره نظام یا 2 سواره نظام (یا 1 سواره نظام و 5 پیاده نظام) برای 1 توپخانه معامله کنید.
کارت ها
42 کارت با قلمرو و تصویری از پیاده نظام، سواره نظام یا توپخانه مشخص شده است.دو کارت "وحشی" که با هر سه عکس مشخص شده اند، اما بدون قلمرو. 12 کارت ماموریت مخفی که فقط در مخاطره ماموریت مخفی استفاده می شود. این کارت ها فقط در تنوع ماموریت های مخفی استفاده می شوند، در غیر این صورت باید آنها را حذف کنید.
شروع بازی فکری ریسک
1) یک رنگ را انتخاب کنید و بسته به تعداد بازیکنان، «ارتشهایی» را که برای شروع بازی نیاز دارید، بشمارید.
اگر 3 نفر در حال بازی هستند، هر بازیکن 35 پیاده میشمارد.
اگر 4 نفر در حال بازی هستند، هر بازیکن 30 پیاده میشمارد.
اگر 5 نفر در حال بازی باشند، هر بازیکن 25 نفر پیاده میشمارد.
اگر 6 نفر در حال بازی باشند، هر بازیکن 20 نفر پیاده میشمارد.
2)یک تاس راپرتاب کنید. هر کسی که بیشترین عدد را بیاورد، یک قطعه پیاده نظام را از توده خود می گیرد و آن را در هر قلمروی روی تخته قرار می دهد، بنابراین آن قلمرو را ادعا می کند.
3)با شروع از سمت چپ بازیکن اول، هر کس به نوبه خود یک ارتش را در هر منطقه اشغال نشده قرار می دهد. ادامه دهید تا زمانی که تمام 42 منطقه ادعا شود.
4)پس از اینکه تمام 42 قلمرو ادعا شد، هر بازیکن به نوبه خود یک ارتش اضافی را در هر منطقه ای که قبلاً اشغال کرده است قرار می دهد.به همین ترتیب ادامه دهید تا زمانی که ارتش همه تمام شود. هیچ محدودیتی برای تعداد ارتش هایی که می توانید در یک منطقه قرار دهید وجود ندارد.
5)بسته کارتهای RISK را با هم مخلوط کنید (کارتهای Mission را بردارید) و کارتها را رو به پایین در کنار تخته قرار دهید.
این بسته فرم قرعه کشی را تشکیل می دهد.
6)هر کس اولین ارتش را قرار دهد بازی را شروع می کند.
در نوبت خود، سعی کنید با شکست دادن ارتش مخالفان خود، مناطقی را تصرف کنید. اما مراقب باشید: پیروزی در نبردها به برنامه ریزی دقیق، تصمیم گیری های سریع و حرکات جسورانه بستگی دارد.
شما باید نیروهای خود را عاقلانه قرار دهید، در زمان مناسب حمله کنید و دفاع خود را در برابر همه دشمنان تقویت کنید.
توجه: در هر زمان در طول بازی، در صورت نیاز یا تمایل می توانید قطعات پیاده نظام را با معادل آن در سواره نظام یا توپخانه مبادله کنید.
هر یک از نوبت های شما شامل سه مرحله به ترتیب زیر است:
گرفتن و قرار دادن ارتش های جدید.
هجوم بردن.
تقویت موقعیت شما.
قرار دادن ارتش های جدید
در ابتدای هر نوبت، محاسبه کنید که چند ارتش جدید می توانید به قلمروهای خود اضافه کنید بر اساس:
تعداد مناطقی که شما اشغال کرده اید.
ارزش قاره هایی که شما کنترل می کنید.
ارزش مجموعههای همسان کارتهای RISK که با آنها معامله میکنید.
قلمرو خاصی که روی کارت معامله شده تصویر شده است.
قلمروها
در ابتدای هر نوبت (از جمله اولین نوبت)، تعداد مناطقی را که در حال حاضر اشغال کردهاید بشمارید، سپس کل آن را بر سه تقسیم کنید (هر کسری را نادیده بگیرید.)
پاسخ تعداد ارتش هایی است که دریافت می کنید. ارتش های جدید را در هر منطقه ای که قبلاً اشغال کرده اید قرار دهید.
مثال: 11 قلمرو = 3 ارتش، 14 قلمرو = 4 ارتش، 17 قلمرو = 5 ارتش. شما همیشه در یک نوبت حداقل 3 ارتش دریافت خواهید کرد، حتی اگر کمتر از 9 قلمرو را اشغال کنید.
قاره ها
علاوه بر این، در ابتدای نوبت، برای هر قاره ای که کنترل می کنید، ارتش دریافت خواهید کرد. (برای کنترل یک قاره، باید در ابتدای نوبت تمام مناطق آن را اشغال کنی)
تعداد ارتش های اضافی برای هر قاره متفاوت است:
آسیا: 7
آمریکای شمالی: 5
اروپا: 5
آفریقا: 3
آمریکای جنوبی: 2
استرالیا: 2
این اعداد بسته به نسخه Risk که بازی می کنید می تواند متفاوت باشد. برای یافتن تعداد دقیق ارتش ها، به نمودار در گوشه سمت چپ پایین صفحه بازی نگاه کنید.
کارت های بازی فکری ریسک
در پایان هر نوبتی که در آن حداقل یک قلمرو را تصرف کرده اید، یک (و تنها یک) کارت RISK به دست خواهید آورد.
شما در حال تلاش برای جمعآوری مجموعههای 3 کارتی در یکی از ترکیبهای زیر هستید: 3 کارت با طرح یکسان (پیاده نظام، سواره نظام، یا توپخانه)، هر کدام از 3 طرح، یا هر 2 کارت به اضافه یک کارت "وحشی"
اگر مجموعهای از 3 کارت RISK جمعآوری کردهاید، میتوانید آنها را در شروع نوبت بعدی تحویل دهید یا ممکن است منتظر بمانید. اما اگر 5 یا 6 کارت در ابتدای نوبت خود دارید، باید حداقل در یک ست معامله کنید و در صورت داشتن یک ست می توانید در ست دوم معامله کنید.
مبادله ی کارت برای ارتش
در ابتدای نوبتهای بعدی، میتوانید با مجموعههای کارتهای همسان معامله کنید و ارتشهای بیشتری را بر اساس تعداد کل مجموعههایی که هر کسی تا کنون با آنها معامله کرده است، بگیرید. برای مرجع سریع، کارتهای معاملهشده را در زیر لبه پایین صفحه بازی رو به پایین نگه دارید تا ارزش معامله بعدی (بر حسب ارتش) مشخص شود.
پس از معامله ست ششم، هر ست اضافی 5 ارتش دیگر ارزش دارد. مثال: اگر در ست هفتم معامله کنید، 20 ارتش دریافت می کنید. اگر در هشتم معامله کنید، 25 لشکر و غیره دریافت می کنید.
ست های "اول" و "دوم" و غیره به مجموعه هایی اطلاق می شود که در طول بازی توسط هر کسی معامله می شود. بنابراین، اگر در ست سوم بازی معامله کنید، 8 ارتش دریافت خواهید کرد، حتی اگر اولین ست باشد که در آن معامله کرده اید.
سرزمین های اشغالی: اگر هر یک از 3 کارتی که در آن معامله می کنید، تصویر سرزمینی را که شما اشغال کرده اید نشان دهد، 2 ارتش اضافی دریافت می کنید. شما باید هر دو ارتش را در آن منطقه خاص قرار دهید.
توجه: در یک نوبت، نمیتوانید بیش از 2 ارتش اضافی بالاتر و فراتر از آنهایی که برای مجموعه کارتهای همسان دریافت میکنید، دریافت کنید.
نکته: مهم نیست که در ابتدای نوبت چند ارتش دریافت می کنید، آنها را با دقت مستقر کنید – چه برای آماده شدن برای حمله یا برای دفاع در برابر یک حمله.
این یک استراتژی عالی نظامی است که ارتش خود را به سمت جلو حرکت دهید، مناطقی که به شدت با سرزمین های دشمن هم مرز هستند.
حمله
پس از قرار دادن ارتش های خود در ابتدای نوبت، تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در این زمان حمله کنید یا خیر.
هدف حمله، تصرف یک قلمرو با شکست دادن تمام ارتش های مخالف است که قبلاً در آن قرار دارند. نبرد با پرتاب تاس انجام می شود. یک لحظه تخته را مطالعه کنید. میخوای حمله کنی؟
اگر تصمیم به حمله نکردید، تاس را به بازیکن سمت چپ خود بدهید. در صورت تمایل می توانید همچنان موقعیت خود را تقویت کنید. اگر تصمیم به حمله دارید، باید این قوانین را دنبال کنید:
شما فقط می توانید به سرزمینی حمله کنید که در مجاورت (لمس) یکی از قلمروهای شما یا با یک خط چین به آن متصل است.
مثال: گرینلند ممکن است به قلمرو شمال غربی، انتاریو، کبک و ایسلند حمله کند. شمال آفریقا ممکن است به مصر، اروپای غربی و برزیل حمله کند. در لبه های غربی و شرقی تخته، آلاسکا در مجاورت کامچاتکا و ممکن است به آن حمله کند.
شما همیشه باید حداقل دو ارتش در قلمروی که از آن حمله می کنید داشته باشید.
میتوانید به حمله به یک منطقه ادامه دهید تا زمانی که تمام ارتشهای موجود در آن را از بین ببرید، یا میتوانید حمله خود را از یک قلمرو به قلمرو دیگر تغییر دهید، به هر تعداد که میخواهید حمله کنید و در طول یک نوبت به هر تعداد قلمرو که دوست دارید حمله کنید.
برای حمله کردن
ابتدا، هم منطقه ای که به آن حمله می کنید و هم منطقه ای که از آن حمله می کنید را اعلام کنید. سپس تاس را در مقابل حریفی که قلمرو مقابل را اشغال کرده است پرتاب کنید.
قبل از پرتاب، هم شما و هم حریفتان باید تعداد تاسی را که قصد پرتاب کردن دارید را اعلام کنید و هر دو باید همزمان پرتاب کنید.
شما، مهاجم، 1، 2 یا 3 تاس قرمز می اندازید: شما باید حداقل یک ارتش بیشتر از تعداد تاس هایی که می اندازید در قلمرو خود داشته باشید.
نکته: هرچه تاس بیشتری بیاندازید، شانس برنده شدن شما بیشتر است. با این حال، هر چه تاس های بیشتری بیاندازید، ارتش های بیشتری ممکن است از دست بدهید، یا مجبور شوید به منطقه ای که تسخیر شده است حرکت کنید.
مدافع 1 یا 2 تاس سفید می اندازد: برای انداختن 2 تاس، او باید حداقل 2 ارتش در قلمرو مورد حمله داشته باشد. نکته: هر چه مدافع بیشتر تاس بیاندازد، شانس برد او بیشتر است، اما ممکن است ارتش های بیشتری را از دست بدهد.
برای تصمیم گیری برای نبرد
بالاترین قالبی که هر کدام از شما رول کرده اید را مقایسه کنید. اگر مال شما (حمله کنندگان) بالاتر باشد، مدافع یک ارتش را از قلمرو مورد حمله از دست می دهد.اما اگر مرگ مدافع بالاتر از شما باشد، یک ارتش را از قلمروی که از آن حمله کرده اید از دست می دهید. آن را در جعبه پلاستیکی شفاف خود قرار دهید.اگر هر یک از شما بیش از یک قالب انداخت، اکنون دو تاس بعدی را با هم مقایسه کنید و این روند را تکرار کنید.
تقویت موقعیت خود
مهم نیست که در نوبت خود چه کرده اید، ممکن است با تقویت موقعیت خود به نوبت خود پایان دهید. برای این کار لازم نیست در یک نبرد پیروز شوید یا حتی یک حمله را امتحان کنید. برخی از بازیکنان از این به عنوان "حرکت
آزاد" یاد می کنند.برای تقویت موقعیت خود، هر تعداد ارتش را که می خواهید از یک (و تنها یک) قلمرو خود به یک (و تنها یک) از مناطق مجاور خود منتقل کنید.به یاد داشته باشید که نیروها را به سمت مرزها حرکت دهید تا بتوانند در حمله کمک کنند و حداقل یک ارتش را پشت سر بگذارند.
پایان بازی
برنده اولین بازیکنی است که هر حریفی را با تصرف 42 قلمرو روی تخته حذف می کند.
کلام آخر
اساساً هدف از بازی فکری ریسک شناسایی مشکلات بالقوه قبل از وقوع و داشتن برنامه ای برای رسیدگی به آنها است. بازی فکری ریسک یک بازی آموزشی است که به بچه ها یاد می دهد هر تصمیمی که بگیرند عواقبی به دنبال دارد که باید با نتیجه ی ان رو به رو شوند.برای خرید بازی ریسک کلیک کنید.